Nyhedsbrev

Følg med i vores nyheder
om rejser, race og andet godt

Om Le Mans

 

 

Markante årstal i Le Mans historie

1927: 

Briterne Benjafield og Davies vinder i en Bentley med hele 349,8 km ned til nærmeste modstander. Den rekord holder stadig. I 1969 vinder Jacky Ickx og Jackie Oliver med blot 120 meter ned til nummer to, hvilket er den mindste margin nogen sinde

1936: Løbet må aflyses på grund af krise i den franske bilindustri. Bortset fra denne misser har kun Anden Verdenskrig (i årene 1940-48) sat en stopper for afviklingen af verdens mest berømte motorløb

1955:

Den største katastrofe i Le Mans' historie. Over 80 mennesker bliver dræbt, da belgieren Pierre Leveghs Mercedes bliver slynget ud på tilskuertribunerne efter et sammenstød med en langsommere bil

1970:

Blot syv ud af 51 startende vogne fuldfører i forrygende uvejr. Aldrig har så få vogne i forhold til antal startende nået målet

1971:

Marko og Van Lennep tilbagelægger i deres Porsche 917 5.335,31 km, hvilket stadig er rekord for løbet. Gennemsnitshastigheden på 227,3 km/t er også rekord (hvilket ikke er så logisk som umiddelbart antaget. Banen er ændret flere gange i løbets historie)

1982:

Belgieren Jacky Ickx vinder sin sjette sejr, rekord for Le Mans

1983:

Jens Winther bliver den første dansker i Le Mans. Bilen er en BMW, som dog udgår

1986:

I fjerde forsøg lykkes det for Jens Winther, som bliver første dansker til at gennemføre 24 timers Le Mans

1990:

John Nielsen (Jaguar) vinder, som første dansker Le Mans

1991:

Mazda vinder Le Mans og bliver dermed første japanske bil, der ryger til tops i den franske klassiker. Andre japanske giganter som Toyota og Nissan har brugt milliarder af kroner på at få succes, men uden held

1999:


Efter at australieren Mark Webber to gange har slået saltomortaler i kvalifikationen og opvarmningen i sin Mercedes, sætter tyskerne trumf på ved fem timer inde i løbet at sende englænderen Peter Dumbreck i kredsløb omkring Jorden med start fra Mulsanne-langsiden. Mirakuløst ender Dumbreck uskadt efter at være landet midt i en skov! 

2001:

Det mest vanvittige og hårde løb på Le Mans nogensinde. Det lyner, tordner og står ned i tove i 19 af de 24 timer. Sigtbarheden er lille, og bilerne akvaplaner for et godt ord. Ved et mirakel kommer ingen kørere noget alvorligt til

2002: Tom Kristensen, Frank Biela og Emanuele Pirro (Audi) vinder, som den første trio, løbet for tredje år i træk

2003:

Tom Kristensen (Bentley) vinder, som den hidtil eneste, løbet for fjerde år i træk

2004:

Tom Kristensen (Audi) udligner legendariske Jacky Ickx rekord på seks sejre i alt. Jan Magnussen (Corvette) vinder sit første Le Mans i GT1 klassen

2005:

Tom Kristensen (Audi) bliver med endnu en sejr, den første nogensinde til at have vundet Le Mans 7 gange og dette vel at mærke med imponerende 6 sejre i træk. Jan Magnussen (Corvette) vinder for andet år i træk og sit andet Le Mans i GT1 klassen

2006:

Jan Magnussen (Corvette) vinder for trejde år i træk GT1 klassen på Le Mans

2008:

Tom Kristensen sejrer igen på Le Mans sammen med Audi. Tom Kristensen har nu hele 8 sejre på Le Mans

2009:

Peugeot formåede, efter at have forsøgt de 2 tidligere år, endelig at fravriste Audi den generelle sejr i løbet

2010:

Audi fylder hele podiet op med en 1-2-3 sejr. Peugeot udgår med tekniske problemer på alle 4 biler. Jan Magnussen udgår fra en 2. plads i sin klasse søndag morgen

2013:


Tom Kristensen tager sin 9. sejr på Le Mans og er nu oppe på 9 sejre. Den værst tænkelige tragedie rammer Le Mans. Allan Simonsen mister livet efter et slemt uheld, kun ni minutter efter løbet blev sat i gang

2014:

Den 19. november meddelte Tom Kristensen ved et  pressemøde, at han indstillede karrieren som professionel racerkører. Han fortsætter som ambassadør for Audi racing.